joi, 19 februarie 2009

Wally Olins ar accepta sa construiasca "brandul de tara" pentru Romania

Ce ar trebui sa faca guvernul roman pentru a incepe crearea brandului de tara? "Eu le sugerez sa vorbeasca cu mine", a declarat, miercuri, Wally Olins, unul dintre cei mai mari creatori in domeniul identitatii corporatiste si al brandingului.

Prezent la Bucuresti pentru a-si lansa volumul "Despre brand", recent tradus si in romana la editura comunicare.ro, Olins spune ca ar fi "incantat" sa lucreze pentru Romania. Suma pe care o cere ar fi in jur de un milion de euro pe an, dar sunt anumite conditii in care ar accepta sa o faca. El va face acest lucru daca ar sti foarte clar in fata cui trebuie sa raspunda, daca odata cu schimbarea puterii politice munca sa nu ar fi incheiata si daca s-ar intelege ca e nevoie de timp pentru atingerea acestui scop. "Nu poti sa incepi decat daca stii ce sa faci", spune cel care a creat de la zero marci ca Orange, Volkswagen, Guinness, Renault sau British Telecom si branduri de tara pentru Polonia si Spania.

"Nu pot sa va spun eu care sunt valorile Romaniei, dupa ce am fost aici de patru sau cinci ori". Pentru a creste turismul, valoarea investitiilor straine si dezvoltarea influentei, ar trebui sa fie stabilite in primul rand tarile care ar fi interesate de Romania.

"Brandul nu e numai despre imagine, ci si despre realitate: tara s-a schimbat, perceptia asupra ei trebuie sa se schimbe." Fie ca guvernul se va ocupa sau nu de acest lucru, el se va intampla de la sine, sustine Olins. Numai ca aceasta schimbare a perceptiei ar trebui facuta intr-un mod coerent. Daca nu va fi facuta astfel, "n-o sa castigati atat de mult cat puteti si, in loc sa fiti numarul cinci, o sa fiti numarul douazeci si cinci". Spania s-a descurcat si aceasta tara are probleme mai mari ca Romania, spune Olins. Acolo Tara Bascilor si Catalonia vor sa se separe si nici galitienii nu sunt foarte mandri ca sunt spanioli.

Romania are locuri bune pentru turism, investitiile straine vor veni oricum, dar, pentru a obtine un beneficiu, Romania ar trebui sa se preocupe de soarta ei. Integrarea in Uniunea Europeana nu este un obstacol. Fiecare tara din acest spatiu are "un sentiment national". Romania nu este deloc diferita prin asta. Ea difera prin faptul ca este un membru nou si ca modul in care tara se dezvolta este observat atent. "Daca creeaza o idee nationala care e compatibila cu aceea ca apartine in acelasi timp
si Uniunii Europene, poate foarte simplu sa-si dezvolte un brand", spune Olins. De altfel, Uniunea Europeana trece printr-o faza dificila, nu numai la capitolul imagine. "Uniunea nu stie ce e. Este in momentul asta un grup de tari si fiecareia dintre acestea ii este greu sa lucreze impreuna cu celelalte." Prin urmare si brandul UE este ineficient.

In toate tarile in care a fost implicat in procesul de constructie a imaginii "se vorbeste mult, dar nu se face mare lucru", spune Olins. "Daca spun cuiva ca merg la Bucuresti, 20% din oameni vor crede ca plec in Ungaria, 60% ma vor intreba ce caut acolo, iar restul vor spune: «O sa vezi palatul nebunului aluia?». Palatul Parlamentului exista si nu trebuie distrus. E parte din istoria Romaniei. Nu face parte din brandul national, dar trebuie sa fie folosit. "Puneti-va imaginatia la contributie si faceti ceva interesant din acest simbol. In timp, el ar putea sa placa chiar si romanilor", sustine Olins. Din punctul sau de vedere, sunt cel putin trei elemente pe care ar trebui insistat in promovarea Romaniei: cultura, gimnastica si masina Logan, care a devenit simbolul transformarii unei imagini invechite intr-o marca europeana.